marți, 18 septembrie 2007

Descoperirile de luni...

Nu mi s-a mai intamplat de mult sa astept sa treaca weekend-ul ca sa ma duc la un curs. Ei bine, acum abia astept sa vina Luni, desi proful nu e printre cei mai extraordinari. Pe de alta parte are meritul ca asculta foarte mult ce vorbim noi ,mai ales in pauze, si in functie de asta isi face si cursul.O alta calitate este ca ne lasa sa aplicam pe echipe cam jumatate de curs notiunile teoretice pe care le preda in jumatatea dinainte. La modul cum preda el acele notiuni teoretice as avea de comentat si de asta nu-l intrece pe proful de la Psihologia Organizatiilor ( omul asta e genial ...dar despre el in alt mesaj)

Concret ceea ce fac la curs se numeste "Management strategic"...insa pot a spun ca nu e numai atat. Proful ne-a auzit pe mine si pe un alt coleg care este membru in consiliul studentesc de la facultatea de aici (Faculty of Business and Economics -FEB) ca vorbeam despre sistemul educational olandez asa ca.....a adaptat omul si tot ceea ce invatam ( analize de mediu, analiza de resurse, optiuni strategice etc) aplicam pt Universitet van Amsterdam si cu precadere la FEB.De aici si tot entuzasmul meu in privinta cursului ...pt ca am de 2 ori de castigat : odata pt ca imi place sa studiez management si a doua oara pt ca sunt interesata de educational.

Lunea asta am venit mai incantata decat de obicei.Probabil si pt ca am inceput sa cunosc colegii si observ ca sunt multe capete luminate pe centimetru patrat intr-o grupa aici... si capete frumoase (ca sa nu zic bune...olandezii sunt superbi "ca animale"...pacat ca-s inalti...nu-i nimic ramanem cu nemtii :P) . Cursul nostru de management strategic a inceput in mod normal: ni s-au predat notiunile de resurse interne ale unei organizatii (sau "capabilities" )...apoi a venit bucuria...a trebuit a facem un lant al valorilor interne ale universitatii care duce la succesul acesteia (dupa cum va spuneam tot aplicam la universitate)
In urma discutiilor iata ce a reiesit ca duce la succesul universitatii din perspectiva studentilor :



Si acum un pic de legenda...
- schema arata factorii care influenteaza succesul universitatii din punctul lor de vedere dar si legaturile dintre acesti factori
- pt cercetare- profii aici au numar de articole pe care trebuie sa le publice, dar nu oricum: articolele sunt evaluate si notate cu calificative. Un profesor trebuie sa aiba nush cate articole evaluate cu nota maxima, cu nota medie...etc .Asa ca e importanta si calitatea nu numai cantitatea. De asemenea aceste articole conteaza pt evaluarea lor care se face si in functie de parerea studentilor (nu am aflat daca evaluarile se fac publice).
- Alumni- conteaza pt reputatie dar nici la ei ( ca si la noi) nu sunt urmariti pt a afla ce fac dupa ce termina facultatea
- Business relations- se refera la sponsorii pe care ii are universitatea dar si la relatiile cu firmele doar pt internshipuri, angajari etc. Cei din sectorul privat acorda sponsorizari pe baza de evaluarea anuala a importantei facultatii pt ei si pt studenti prin analiza articolelor de cercetare, reputatiei pe care o are universitatea si alte criterii . Banii pe care ii dau sunt in principal pt cercetare... zilele trecute umbla o vest cum ca o banca din Anglia ar fi vrut sa investeasca in centrul de cercetare de la FEB cam 20 mil de euro (institutul lor de cercetare pe economie am inteles ca e cotat printre primele 3 din Europa)..afacerea a cazut nu stiu din ce motiv am aflat Luni
- Marketing-ul este considerat de catre studentii internationali destul de slab desi universitatea participa la trarguri de eductie si are si un program de atragere a celor interesati organizandu-le un tur de cunoastere al facultatii ( asta e facut de catre studenti)


Pe mine m-au mai surprins niste lucruri la sistemul lor educational asa ca am sa mai scriu cateva lucruri pe care le-am aflat:
-studentii au reprezentare de 50% in forurile decizionale ( chiar si in comisia de calitate) si prin urmare drept de veto;
-fiecare facultate are cate 8 studenti in consiliu alesi pe baza de campanie "electorala" platita de catre universitate in fiecare an;
-un singur student reprezinta facultatea in consiliul universitatii;
- intalnirile consiliului sunt deschise publicului datele sedintele si locul unde se ti anuntandu-se inainte cu o saptamana ( se precizeaza insa ca sunt publice daca nu exista motive pentru a fi private)
- au echipa manageriala care conduce facultatea , e adevarat formata tot din profesori; ei trebuie sa faca un plan de actiune la inceputul mandatului si sa prezinte un raport la finalul acestuia ( pot fi trasi la raspundere daca nu si-au indeplinit obiectivele)
- aproape toata munca voluntara depusa de catre studenti este rasplatita de catre universitate, nu cu bani ci cu acces gratuit la diverse facilitati pe care le are universitatea ( de exemplu le pot da jetoane pt cantina...aici cantina e privata si functioneaza pe baza de acord cu universitatea)..Dupa mine nu mai poate fi numita munca voluntara pt ca majoritatea stiu ca vor primi ceva in schimb...
- studentii nu agreaza consiliul studentesc ( desi il voteaza...asta din parerile pe care le-am primit pana acum) si considera ca au parte de prea putine "guest lecture" .Macar ei au guest lecture ,as zice eu, si universitatea se chinuie sa aduca niste companii destul de mari sa le vb studentilor...insa la ei nu vine firma sa-si faca publicitate ci ca sa vorbeasca pe o tema aleasa de universitate. Saptamana viitoare am primul guest lecture cu cineva de la banca nationala a Olandei si o sa va povestesc cum a fost.


Cam atat despre educatie si cursuri...


Cum vi se pare sistemul lor? Astept parerile voastre...



2 comentarii:

Vlady spunea...

Hello Hello...
De ce programele de schimb si oportunitatile de cariera nu reprezinta un factor al reputatiei? cel putin oportunitatile de cariera cred ca sunt super importante in asta. In sensul ca orice alumni care vede ca termina univ. si e foarte cautat o sa promoveze universitatea natural. Pe langa asta, credeam ca angajabilitatea are un rol important, dar daca nu e legat de reputatie inseamna ca nu e asa... foarte interesant. Asta ma duce cu gandul la una din doua variante: ori nu au studentii perspectiva si deaia nu se regaseste relatia in value chain ori se duc acolo doar ca sa invete (ceea ce e foarte interesant in comparatie cu mitul din Romania ca studentii se duc doar pt diploma nu de dragul de a invata...o sa experimentez si eu valuechain sa vad ce iese)
Oricum... suna bine modul in care lucrati... tell me more.
Pupici din Bucurestiul in sfarsit ploios.
PS - vezi ca te-am pus la prieteni pe blogul meu, sper ca nu e o problema, daca e da un comment la mine pe blog si scot.

andreea bordianu spunea...

Importanta alumni de-abia acum a sesizat-o si facultatea din cate ne-a zis proful se chinuie sa faca o organizatie alumni...cat despre "career prospects" si eu am observat ca nu sunt foarte interesati si am ramas surprinsa...probabil considera ca daca isi insusesc BINE anumite competenta si abilitati o sa poata sa-si gaseasca si un job dupa aceea...un alt factor care ar putea contribui la dezinteresul lor este ca ei in timpul ciclului de licenta nu se gandesc sa munceasca...ci se gandesc la master si doctorat si apoi la o viitoare cariera...Grija fata de cei care termina pare totusi sa vina din partea statului care acorda finantare in functie de numarul de absolventi...si spre deosebire de Romania aici nu lasa standardele de evaluare jos doar ca studentii sa poata lua examenele...din contra sunt foarte exigenti cu notele...chiar aveam un ghid al studentului international in care eram advertizati ca profii aici dau note mici..
Totusi, in sfarsitul cursului concluzionasem noi ca tot ceilalti factori care contribuie la succes contribuie si la reputatie...schema insa a ramas aceea pe care eu am pus-o pe blog ..asa se rezolva si pb cu de ce programele de exchange si oportunitatile de cariera nu sunt legate de succes...